پیدایش

روث هندلر هنگام دیدن بازی دخترش باربارا با عروسک‌های کاغذی متوجه شد او از بازی‌ دادن آن‌ها در نقش بزرگسالان لذت می‌برد. آن زمان بیشتر عروسک‌ها به شکل کودکان خردسال ساخته می‌شدند. روث ایده ساخت عروسکی با اندام بزرگسالان را به شوهرش الیوت پیشنهاد نمود. اما وی به عنوان مدیر شرکت متل اشتیاقی به این پیشنهاد نشان نداد.

در سال ۱۹۵۶ روث در سفری به آلمان به عروسکی که بیلد لیلی نامیده می‌شد برخورد نمود که عیناً مطابق آن چیزی بود که در سر می‌پروراند. او سه عدد از این عروسک‌ها را خریداری کرد. یکی را به دخترش داد و دوتای دیگر را به متل برد.

عروسک لی‌لی براساس شخصیت محبوب ظاهر شده در کمیک استریپی شکل گرفته بود. لی‌لی، خانم خوشنامی بود که می‌دانست چه می‌خواهد. عروسک لی‌لی نخستین بار در سال ۱۹۵۵ در آلمان به فروش رفت و اگر چه در آغاز به بزرگسالان فروخته می‌شد، اما محبوبیتی بین کودکان بدست آورد که از پوشاندنش با قطعاتی که جداگانه در دسترس بودند، لذت می‌بردند.

روث پس از بازگشت به آمریکا با کمک مهندسی به نام جک راین اقدام به طراحی عروسکی مشابه نمود و به نام دخترش باربارا نام باربی را بر آن نهاد. عروسک باربی برای نخستین بار در نهم ماه مارس سال ۱۹۵۹ در شهر نیویورک به نمایش گذاشته شد.

نخستین باربی لباس شنا مشکی با خطوط راه راه سفید برتن داشت و با مدل موی دم اسبی و نیز موی بور و خرمایی عرضه شد. این عروسک به عنوان مدل نوجوان با پوشاکی که شارلوت جانسون طراحی نموده بود روانه بازار گشت. درنخستین سال تولید باربی حدود ۳۵۰٫۰۰۰ عدد از این عروسک به فروش رفت.

شرکت متل در سال ۱۹۶۴ با کسب امتیاز عروسک بایلد لی‌لی از آلمان، تولید آن را متوقف ساخت.

تولد باربی

پیش از باربی، عروسک‌های کودکان اغلب شبیه بچه و نوزاد ساخته می‌شدند، اما روث هندلر، طراح باربی متوجه شد که دخترش باربارا هنگام بازی با عروسک‌های کاغذی‌اش نقش‌های بزرگسالانه به آنان اختصاص می‌دهد. پس از این مشاهده روث هندلر در سفری به سوئیس به عروسکی آلمانی به نام بیلد لیلی برخورد که برخلاف عروسک‌های متعارف، زنی بود با پا‌های کشیده و مو‌های بور و چشم‌های درشت که طبق شخصیت یک کمیک‌بوک طراحی شده بود. هندلر با الهام از بیلد لیلی عروسک باربی را به نام دخترش باربارا و بعد‌ها نسخه مذکر آن را به نام پسرش، کن، طراحی و شرکت متل که همسرش الیوت هندلر از موسسانش بود آن را تولید کرد.

عروسک باربی

عروسک باربی از جمله عروسک‌هایی است که در میان کودکان از محبوبیت بالایی برخوردار می‌باشد. تا جایی که حتی می‌توان آن را به عنوان یک برند در تولید عروسک نیز معرفی نمود.

ایده پردازی‌های فوق‌العاده و متفاوت موجب گردید، تا این عروسک‌ها امروزه به عنوان یکی از پرفروش‌ترین انواع عروسک‌ها محسوب گردد.

از این رو با نگاهی به تنوع عروسک‌ های باربی می‌توان آن را به عنوان یک عروسک ایده‌آل برای کودکان محسوب نمود. این عروسک دخترانه در بین کودکان بسیار محبوب است و در دسته پرفروشترین اسباب بازی‌ها در سراسر دنیا می‌باشد.

یکی از این اسباب بازی‌ها عروسک باربی مفصلی اصل می‌باشد که دارای کیفیت عالی است و به عروسک باربی یوگا شهرت دارد. این عروسک دارای مفاصل مختلفی است که او را قادر می‌سازد در حالت‌های مختلفی قرار بگیرد. این مدل قرار‌گیری بروی زمین برای کودکان بسیار جالب می‌باشد که باعث شهرت زیاد این عروسک شده است.

در فروشگاه اینترنتی ال بی تویز تنوع بسیار خوب از اسباب بازی بازی موجود می‌باشد.

اسباب بازی از مهمترین اجزاء زندگی کودکان به شمار می‌رود. انتخاب این جزء از زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است و به واسطه آن حتی می‌توان در آینده شاهد کودکانی متفاوت بود.

انتخاب اسباب بازی عموما با تلفیقی از نیاز و سلیقه والدین و کودکان صورت می‌پذیرد. موضوعی که از حساسیت‌های خاصی برخوردار است، چرا که اسباب بازی نیاز اصلی کودکان است و از این رو باید کودکان آن را انتخاب نمایند.

عروسک باربی

بهترین ویژگی های اسباب بازی چیست؟

اسباب بازی‌ها دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند. ویژگیهایی که برخی موجب امتیاز و برخی موجب حذف امتیاز این ابزارهای بازی می‌گردند. از این رو با توجه به امتیازها و ویژگی‌های هر اسباب بازی باید آن را انتخاب نمود. دخترها و پسرها هر یک نیاز و سلیقه خاصی دارند.

عروسک باربی جدید به عنوان یکی از عروسک‌های بسیار ایده‌آل دخترها محسوب می‌گردد. 

این عروسک جذاب و زیبا، از تمامی ویژگی‌ های ایده‌آل برای ذهن دخترها برخوردار می‌باشد. دارا بودن مواردی از جمله:

  • لباس های زیبا و دخترانه
  • استفاده از رنگ های شاد
  • تنوع
  • زیبایی

موجب می‌گردد تا عروسک‌های باربی از جمله اولین گزینه‌ها برای انتخاب توسط دخترها محسوب گردد. باربی از مهمترین عروسکهایی است که در طول دوره ساخت و عرضه به بازار همواره دچار تنوع گردیده است.

این تنوع از جمله مواردی است که امتیاز این عروسک‌ها زیبا را در مقایسه با دیگر عروسک‌ها افزایش خواهد داد.

اسباب بازی دخترانه از اسباب بازی پسرانه تفکیک می‌گردد. علت تفکیک این اسباب بازی‌ها جنسیت کودکان نیست. اصلی‌ترین و مهمترین علت تفکیک عروسک‌ها، متفاوت بودن نیاز و سلیقه کودکان است. دخترها معمولا شیفته تفنگ های پلاستیکی نمی‌شوند.

پسرها نیز معمولا علاقه‌ای به عروسک‌ها ندارند. بر این اساس تفاوت ساده‌ترین علت تفکیک تولید و ساخت اسباب بازی‌ها می‌باشد. تفاوتی که به واسطه آن می‌توان بهترین اسباب بازی را برای کودکان انتخاب نمود.

از عروسک‌های باربی برای آموزش نیز استفاده می‌شود که برای این منظور متل تلاش‌های بسیاری کرده است مانند همکاری با نشنال جئوگرافی که با کمک یکدیگر عروسک‌های تولید کرده‌اند که برای آشنایی کودکان با طبیعت می‌باشد مانند عروسک باربی حشره شناس که یک عروسک برای آشنایی کودکان با حشرات می‌باشد.

در این مجموعه علاوه بر عروسک درخت و گل و گیاه وجود دارد و وسایل آزمایش بروی حشرات که کودک کمک می‌کند تا با بازی کردن درک بهتری از این موجودات داشته باشد و حتی بتوانند ترس حشرات را از خود دور کنند.

انواع عروسکها باربی :

عروسک باربی پری دریایی

اسباب بازی قصر باربی

خرید عروسک باربی اصل

خرید عروسک باربی ارزان

عروسک باربی قشنگ

عروسک باربی بزرگ

عروسک باربی مفصلی

خرید باربی متل

خرید عروسک باربی خارجی

خانه آرزو عروسک باربی اصل

باربی متل هالیدی:

این مدل عروسک از دختران شایسته هر سال که در دنیا طی مسابقه‌ای به همین نام برگزار می‌شود و برنده می‌شوند ساخته می‌شوند.

این عروسک‌ها بسیار دقیق تولید می‌شوند و دارای لباس مجلسی بسیار شکیل هستند که عروسک مانند یک پرنسس می‌شود.

سال تولید و طراحی عروسک هر ساله بروی جعبه‌ها آنها مشخص می‌شود تا نشان دهنده سال برنده شدن آن شخص باشد.

دیگر برند باربی مثل همیشه فقط به یک مدل از عروسک باربی نمی‌پردازد که هیکلی لاغر اندام دارد، امروز باربی‌ها در مدل‌های و اندام‌های مختلف تولید می‌شوند که در سری جدید این شرکت کاملا مشهود است.

باربی چاق، باربی لاغر و باربی متوسط، که شاید بروی بدن عروسک نقص نیز داشته باشند مانند ماه گرفتگی و یا زخم که در بین افراد معمول می‌باشد.

این شرکت حتی پا فراتر نهاده و عروسک با معلولیت را نیز تولید کرده است که عروسک با ویلچر یکی از این عروسک‌های محبوب می‌باشد.

عروسک‌ها در نژادهای مختلف هستند که بیشتر از شخصیت‌های واقعی الهام گرفته شده است. این شخصیت‌ها سلیبریتی‌های هستند که در جامعه محبوبت خاص دارند و ظاهر خوب خوبی دارند که در بین کودکان محبوب باشند.

در کل باربی با این روند در بین کودکان محبوبت خود را بیشتر کرده و تنوع بیشتری از این عروسک زیبا را تولید می‌کند.

تاریخچه عروسک باربی :

عروسک باربی دارای تاریخچه بسیار جالبی است که از سال 1959 توسط یک خانم لهستانی تبار آمریکایی به نام روت هندلر شروع شد.

روت دختری به نام باربارا داشت که با عروسک‌های کاغذی بازی می‌کرد و به بازی نقش آفرینی علاقه خاص داشت که با توجه به محدودیت اسباب بازی دخترانه در آن زمان تصمیم گرفت عروسک را طراحی کند که دختران نیز بتوانند نقش آفرینی کننده و خود را در قالب یک شخصیت بزرگسال ببیند.

روت در سفری که به آلمان داشت با یک عروسک به نام بیلد لیلی آشنا شد که شبیه باربی امروزی بود و با الهام گرفتن از این عروسک، باربی را با کمک یک مهندس به نام جک راین طراحی کردند.

روت نام این عروسک را به الهام از نام دختر خود باربارا انتخاب کرد و نام باربی را بر این عروسک در نظر گرفت.

درحال حاضر این کمپانی هر Barbie doll را با قیمت 4500 دلار به فروش می رساند.

عروسک باربی توسط کمپانی متل وارد بازار شد نام باربی مخفف باربا نام دختر کوچک رئیس کمپانی متل بود.

 بعدا عروسک کِن دوست پسر باربی تولید شد.باربی برای مدت طولانی بدون اینکه با کن ازدواج کند دوستی خود را با او ادامه داد و بدین وسیله تبلیغ و ترویج دوستی با پسران در دستور کار باربی قرار گرفت.

 با لباسهای شیک و موهای قهوه ای برگرفته از نام پسر رئیس کمپانی متل بود.کمپانی متل براتی جهانی کردن باربی اقدام به ساخت و فروش عروسک سیاه و زرد نمود که هیکل و اندام باربی را با رنگ پوست متفاوت داشتند.

عروسک کن چیست؟

عروسک پسر مقابل باربی است، کن پسری است با لباس های کاملا شیک و موهای قهوه ای.

در سال 1961 ایده ساخت و تولید “کن” که برگرفته از نام پسر آقای هندلر  رئیس کمپانی متل بود؛ به وجود آمد و به مرحله اجرا رسید.

Barbie قصه ما به مرور زمان از تنهایی خارج شد و عروسک های میچ و عروسک اسکیپر به خانواده باربی اضافه شدند.

باربی چه ویژگی‌هایی دارد؟

باربی دارای ویژگی های خاص و منحصربه‌فرد خودش می باشد. بخاطر همین خصوصیات می باشد که به عنوان یک نماد فرهنگی تلقی می گردد. بدین سبب یک تیم طراحی متخصص در پشت صحنه آن وجود دارند و هر چند وقت یک بار یک نوع عروسک باربی جدید به بازار وارد می شود.

  • صورت باربی

در طراحی صورت تقریبا همه المان های زیبایی در نظر گرفته شده است و کاملا حرفه ای آماده شده است. 

خصوصیات ظاهری‌اش شامل: موی بلوند و طلایی، پوستی سفید و روشن، لبخندی زیبا و دلفریب، گونه‌هایی برجسته به همراه لبانی قلوه ای و چشمانی درشت و آبی رنگ

  • لباس باربی

بزرگ‌ترین طراحان دنیا گرد هم آمدند تا لباس های این عروسک محبوب همه بچه های جهان را آماده کنند. لباس‌هایی بسیار زیبا و ظریف و خوش رنگ که چشم بچه‌ها را نوازش می دهد. تا قبل از آن سابقه نداشته عروسکی اینقدر تنوع لباس و رنگ داشته باشد علی‌الخصوص لباس های اشرافی و گران قیمت.

  • باربی های متفاوت

تنوع باربی در شغل‌ها و جایگاه های مختلف، باعث شده که نسبت به سایر اسباب بازی ها و عروسک ها، متفاوت گردد. این تنوع دست بچه‌ها را برای انتخاب آن مدلی که دوست دارند باز گذاشته است. نقش های مختلف شامل: پرستار، معلم، خلبان، ژیمیناست، خواننده.

رشد

روث هندلر عقیده داشت این بسیار مهم است که باربی ظاهری چون بزرگسالان داشته باشد. شکل باربی بارها تغییر یافت و به روز شد. حتی باربی تازه در اینترنت با کودکان چَت می‌کند.

باربی نخستین عروسکی بود که استراتژی بازاریابی بر اساس تبلیغات تلویزیونی داشت. برآورد می‌شود که بیش از یک میلیارد عروسک باربی در بیش از ۱۵۰ کشور جهان فروخته شده‌است و بنا بر ادعای شرکت متل هر دقیقه سه باربی به فروش می‌رسد.

محصولات باربی منحصر به محدوده‌ای از عروسک‌ها و لوازم همراهشان نمی‌شوند. بلکه شامل تعداد بیشماری از کالاهای دارای مارک باربی چون کتاب‌ها و اقلام مد و بازی‌های ویدئویی می‌شود. همچنین فیلم‌های انیمیشن چندی با بازیگری باربی ساخته شده‌است.

از انتقادهای وارده به باربی این است که همیشه اندامی لاغر و کشیده دارد. اندام، چهره، رنگ مو و چشم، و ظاهر باربی، مانند مردم سفیدپوست است؛ بنابراین باربی به نژادپرستی و برترپنداری نژاد سفید متهم می‌شود.

پاسخ باربی این است که به نسبت گفتگوهای همیشگی در مورد اندام و ظاهر این عروسک، کمتر به جنبه‌های مثبت آن پرداخته شده‌است. یک نمونه آن باربی بدون مویی به نام «اِلا» است که به خاطر همدردی با شیمی‌درمانی کودکان سرطانی مو ندارد.

حاشیه

  • در کشورهای خاور میانه عروسکی مانند باربی و با پوشش اسلامی و با نام فولا می‌کوشد تا بیشترین مقبولیت را در بازار اسلامی بدست آورد.
  • در ایران عروسک‌های دارا و سارا که توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته شد جایگزین باربی به‌شمار می‌روند.
  • کلمه باربی به مرور زمان به معنای دختران و زنان زیبا به کار می‌رود.

مجموعه فیلم‌های باربی:

باربی در برخی فیلم‌های دیگر مانند داستان اسباب‌بازی ۱ و داستان اسباب‌بازی ۲ و داستان اسباب‌بازی ۳ و داستان اسباب‌بازی ۴ نیز حضور داشته‌است.از سال ۲۰۰۱ (میلادی) تاکنون فیلم‌های زیادی از روی شخصیت باربی ساخته شده‌اند.