ماشین فلزی چیست؟

ماشین فلزی نام دسته ای از اسباب بازی های مدل ماشین است.این مدل اسباب بازی با روش ریخته گریDIE CAST تولید میشوند.ماشین فلزی در واقع نوعی از اسباب بازی مناسب کودکان و بزرگسالان است.در واقع ماشین فلزی دسته ای از محصولات برای ماکت و اسباب بازی کودکان است.بزرگسالان از آن برای ویترین خود و کودکان برای بازی استفاده میکنند.کیفیت بدنه این نوع اسباب بازی بسیار قوی و ضد ضربه است.ماشین فلزی در انواع و سایز های مختلف تولید میشوند و برند های مختلف ساخته میشدند.

ماکت های ماشینی که به ماشین واقعی شبیه سازی شده اند در بین کودکان و بزرگسالان طرفداران بسیاری دارند. این ماکت های ماشین به شما این امکان را می دهد تا شما ماشین های مورد علاقه تان را به راحتی در خانه داشته باشید و به جای پرداخت قیمت بسیار زیاد آنها را در خانه جمع آوری کنید. این ماکت ها در مقیاس های مختلف و با جزئیات دقیق ساخته شده است و می‌توان از آن به عنوان یک دارایی ارزشمند استفاده کرد. این ماشین ها با استحکام بسیار بالا تهیه شده است و خیلی شبیه به نمونه واقعی خود هستند به طوری که نه تنها کودکان بلکه خیلی از نوجوانان و بزرگسالان علاقه مند به جمع آوری ماشین های فلزی و ماکت های ماشین های محبوب خود هستند.

تاریخچه
جمع‌آوری ماکت به عنوان یک آیتم کلکسیونی از دیرباز مورد توجه علاقه‌مندان بوده‌است. نمونه‌های ساخته شده چوبی از کشتی‌های قرون ۱۶ و ۱۷ میلادی و تخم مرغ‌های هنرمند مشهور، فابرژی که درون خود یک کشتی مینیاتوری از جنس طلا در خود داشتند از نمونه‌های اولیه توجه به ماکت هستند. علاوه بر کشتی ها، جنگ‌افزارها، ساختمان ها، دوچرخه‌ها و موتورسیکلت ها، ماشین آلات ساختمانی، هواپیماها، بالگردها و خودروها هم سهم مهمی در دنیای ماکت‌ها دارند.

توجه به ماکت خودروها از اوایل قرن بیستم خصوصاً در سالهای پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد. شرکت‌هایی مانند Norev و Solido که فرانسوی بودند در کنار Revell از آلمان غربی، Matchbox و Corgi از انگلستان و برخی سازندگان اتحاد جماهیر شوروی نمونه‌های کوچکی از خودروهای آن دوران را در مقیاس‌های کوچک که حدوداً اندازه کف دست بودند تولید می‌کردند. در اواخر دهه ۷۰ میلادی شرکت ایتالیایی Bburago با تولید ماکت‌های ۱:۲۴, ۱:۲۲ و ۱:۱۸ دست به تولید ماکت‌های بزرگ زد. پس از این بسیاری از شرکت‌های آمریکایی مانند Franklin Mint و Ertl وارد این عرصه شدند.

در اوایل دهه ۹۰ ماکت سازان حرفه‌ای تری همانند Minichamps آلمانی و Kyosho ژاپنی وارد عرصه شدند. Maisto هم وارد رقابت با Bburago شد و کم‌کم‌تعداد ماکت سازان افزایش چشمگیری یافت. در اواخر دهه ۹۰ شرکت Autoart وارد رقابت شد. امروزه تعداد زیادی شرکت به تولید ماکت در جنس‌ها و مقیاس‌های گوناگون مشغولند.

ماکت چیست ؟

نمونه و مدل واقعی از یک محصول را ماکت می نامند.ماکت ها با توجه به اندازه و جزئیات خاصی تولید می شوند.به دلیل کمیاب بودن بعضی از خودروها و عدم مشاهده آنها از نزدیک، شرکت های سازنده ماکت سعی می کنند علاوه بر تولید ماکت اتومبیل های رایج ، تولید ماشین قدیمی و ماشین کلاسیک را در دستور کار خود قرار دهند.


قابلیت های ماشین فلزی و رده سنی :

اغلب ماشین های فلزی از نوع عقب کش و قدرتی بوده و برای کودکان زیر سه سال مناسب است .نوع دیگر قابلیت ها چراغدار و موزیکال بودن آنها ست که برای رده سنی بالای سه سال در نظر گرفته شده است .قابلیت بارز ماشین های فلزی باز شدن درب های جلو، عقب و صندوق آن است که طرفداران خاص خود را دارد و مختص کودکان بالای شش سال است .ویژگی خاصی  که آن را از دیگر ماشین های فلزی متمایز می سازد،باز شدن درب کاپوت ، صندوق و درب ها در حالی که چراغ های جلو و عقب روشن و صدای استارت ماشین نیز به گوش می رسد و  متعلق به برند خاصی می باشد، برای نوجوانان و بزرگسالان علاقه مند می باشد.

خرید ماکت ماشین ارزان یا گران :

تفاوت های بسیاری بین ماکت ارزان و گران وجود دارد. ماکت های ارزان از کیفیت ساخت چندانی برخوردار نیستند و پس از مدتی از ارزش آنها کاسته می شود، در صورتی که ماکت های گران قیمت از کیفیت بالایی برخوردارند و چون تعداد آنها محدود است، بعد از مدتی بر ارزش آنها افزوده می شود.

قیمت ماشین های فلزی :

قیمت این ماشین ها با توجه به اندازه ،نوع ماشین ،قابلیت های آن و شرکت سازنده آن محاسبه می شود .هر اندازه که مقیاس ماشین ها کوچک تر و از برند معروفی نباشد ،قیمت آن به نسبت پایین تر است .به میزانی که اندازه و برند ماشین و قابلیت های آن بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر می رود.

رنگ های ماشین فلزی :

رنگ ماشین های فلزی همانند مدل واقعی آن به سه صورت مات ،روغنی و متالیک عرضه می شود.

تفاوت ماکت خودرو با خودروی اسباب بازی

هرچند که شاید ماکت‌های کلکسیونی در نخستین نگاه شبیه به اسباب‌بازی به نظر برسند اما باید گفت که مدل‌های ارزنده با وجود کیفیت، جزئیات، تیراژ، قیمت و مسائلی از این قبیل، از دسته اسباب‌بازی‌ها خارج می‌شوند. ماکت‌های کلکسیونی خودرو و دیگر وسایل نقلیه به‌طور کلی در دو نوع «کیت» و «آماده» به تولید می‌رسند که البته هر یک از این انواع، زیرشاخه‌های مختلفی دارند و در دنیای اتومبیل‌ها، نمونه‌های آماده که با تنوع بسیار زیادتری به تولید می‌رسند، پرطرفدار ترند. یکی دیگر از اصلی‌ترین تفاوت‌های ماکت‌های کلکسیونی با اسباب‌بازی این است که در مدل‌های حرفه‌ای خبری از پیشرانه‌های کوکی، الکتریکی و از این قبیل نیست و ماکت تنها یک شیء کاملاً نمایشی به‌شمار می‌رود. همچنین ماکت‌های کلکسیونی در مقیاس‌های مشخص و از پیش تعیین شده و رده‌های مختلفی همچون آماتوری، حرفه‌ای و دست‌ساز به تولید می‌رسند.

ویژگی‌های مهم یک ماکت

  • جنس

ماکت‌های حرفه‌ای در بیشتر موارد تحت عنوان «Die-cast» یا «دایکست» شناخته می‌شوند و این در حالی است که لفظ مذکور تنها به مدل‌های فلزی مربوط می‌شود. در واقع عمده ماکت‌های کلکسیونی در دو نوع فلزی و پلاستیکی ساخته می‌شوند که با توجه به روش ساخت ریخته‌گری (دایکستینگ) ماکت‌های فلزی (که عمدتاً آلیاژی از فلز زینک هستند)، این عنوان برای دسته مذکور ماکت‌ها انتخاب شده‌است. همچنین مدل‌های پلاستیکی در انواع مختلفی همچون رزین، کامپوزیتی و… ساخته می‌شوند که در این بین، محصولات رزین بیش از انواع دیگر طرفدار دارند. ماکت‌های رزین نیز با نوعی مخصوص از قالب‌گیری تزریقی به تولید می‌رسند و حالتی شکننده دارند؛ به همین خاطر عمده مدل‌های رزین به صورت سیلد (با درهای پلمپ) ساخته می‌شوند.

ماکت‌های کامپوزیتی

اتو آرت در اقدامی جسورانه، محصولات و مدل‌های خود را بر پایه ساختار کامپوزیتی برای اولین بار در دنیا ارائه کرد. با ورود برخی مدل‌های ساخته شده با استفاده از این متریال جدید که به گفته اتو آرت حسی شبیه به در دست گرفتن مدل‌های دایکست اما با جزئیات و خطوط بدنه دقیق‌تر دارد، شاهد استقبال خوب کلکسیونرها از مدل‌هایی همچون آلفا رومئو ۴سی کامپوزیتی بودیم.

لیسانس تولید

هولوگرام نصب شده برروی یک ماکت که نشان‌دهنده تحت لیسانس بودن ماکت از شرکت مادر است.تمامی ماکت‌های حرفه‌ای ساخته شده توسط برندهای معتبر، با کسب اجازه از خودروساز مربوط طراحی و تولید می‌شوند. در واقع برای تولید ماکت محصولی از یک برند مشهور خودروسازی، در ابتدا می‌بایست قراردادی بین خودروساز و ماکت‌ساز تنظیم شود که به موجب این قرارداد، لیسانس تولید مدل‌های کلکسیونی محصولات یک برند خودروساز تا زمان معلومی به یک شرکت ماکت‌سازی اعطا می‌شود. در واقع بدین ترتیب شرکت ماکت‌سازی، امتیاز تولید ماکت‌های خودروهای یک خودروساز را خریداری می‌کند و اگر ماکت‌ساز دیگری قصد تولید محصولی مشابه را داشته باشد، می‌بایست اجازه تولید آن را از شرکت ماکت‌ساز صاحب امتیاز مادر، دوباره خریداری کند! برای مثال در حال حاضر شرکت‌های Norev، پاراگون، کیوشو و مینیچمپس امتیاز تولید به ترتیب مرسدس بنزهای مدرن، ب‌ام‌وهای مدرن، رولز رویس‌های مدرن و پورشه‌های مدرن (همگی به صورت فلزی) را دارند. البته در بسیاری از موارد هم لیسانس تولید هر خودرو به صورت مجزا به برندهای ماکت‌سازی فروخته می‌شوند.
ماکت را با اسباب بازی اشتباه نگیریم‌!
هرچند که شاید ماکت‌های کلکسیونی در نخستین نگاه شبیه به اسباب‌بازی به نظر برسند اما باید گفت که مدل‌های ارزنده با وجود کیفیت،جزئیات، تیراژ، قیمت و مسائلی از این قبیل، از دسته اسباب‌بازی‌ها خارج می‌شوند.
ماکت‌های کلکسیونی خودرو و دیگر وسایل نقلیه به طور کلی در دو نوع «کیت» و «آماده» به تولید می‌رسند که البته هر یک از این انواع، زیرشاخه‌های مختلفی دارند و در دنیای اتومبیل‌ها، نمونه‌های آماده که با تنوع بسیار زیاد‌تری به تولید می‌رسند، پرطرفدارترند.
یکی دیگر از اصلی‌ترین تفاوت‌های ماکت‌های کلکسیونی با اسباب‌بازی این است که در مدل‌های حرفه‌ای خبری از پیشرانه‌های کوکی، الکتریکی و از این قبیل نیست و ماکت تنها یک شیء کاملا نمایشی به شمار می‌رود. همچنین ماکت‌های کلکسیونی در مقیاس‌های مشخص و از پیش تعیین شده و رده‌های مختلفی همچون آماتوری، حرفه‌ای و دست‌ساز به تولید می‌رسند.
ماکت‌ها از چه جنسی تولید می‌شوند؟
ماکت‌های حرفه‌ای در بیشتر موارد تحت عنوان «Die-cast» یا «دایکست» شناخته می‌شوند و این در حالی است که لفظ مذکور تنها به مدل‌های فلزی مربوط می‌شود.
در واقع عمده ماکت‌های کلکسیونی در دو نوع فلزی و پلاستیکی ساخته می‌شوند که با توجه به روش ساخت ریخته‌گری (دایکستینگ) ماکت‌های فلزی (که عمدتا آلیاژی از فلز زینک هستند)، این عنوان برای دسته مذکور ماکت‌ها انتخاب شده است.
همچنین مدل‌های پلاستیکی در انواع مختلفی همچون رزین، کامپوزیتی و... ساخته می‌شوند که در این بین، محصولات رزین بیش از انواع دیگر طرفدار دارند. ماکت‌های رزین نیز با نوعی مخصوص از قالب‌گیری تزریقی به تولید می‌رسند و حالتی شکننده دارند؛ به همین خاطر عمده مدل‌های رزین به صورت سیلد (با در‌های پلمپ) ساخته می‌شوند.

ماشین فلزی

ماکت ماشین بنز

ماکت ماشین