لگو (LEGO) چیست؟

کلمه لگو به معنی گردآوری و خوب جفت کردن است. اما چیزی که این اسباب بازی را از سایر اسباب بازی های مشابه خود متمایز می کند، داشتن تم های کارتونی، تعداد زیاد قطعات، کیفیت قطعات، تنوع در مدل و ساختار، طراحی حرفه ای متناسب با سن کودکان و ارائه عروسک های ویژه و اختصاصی لگو همراه آن است.

کمتر کسی ممکن است با محصولات کمپانی لگو آشنایی نداشته باشد. همه ما خاطرات خوبی از دوران کودکی با این آجرهای رنگی داریم و حتی هنوز هم این مکعب‌های کوچک می‌توانند ساعت‌ها سرگرم‌مان کنند.

لگو (Lego) خط تولید نوعی اسباب بازی است که توسط گروه لگو، واقع در شهر بیلون دانمارک راه‌اندازی شد. این اسباب بازی شامل قطعات کوچک کائوچویی یا پلاستیکی است که می‌توان آن‌ها را روی هم سوار کرد و وسایلی از قبیل خودرو، هواپیما، ساختمان و حتی روبات‌های دینامیک ساخت. این قطعات ریز را می‌توان پس از مونتاژ، دوباره از هم جدا کرد.

کارخانه لگو کار تولید آجرهای اسباب بازی خود را در سال 1949 آغاز کرد، از آن زمان گروه لگو فیلم‌ها، بازی‌ها و مسابقات بسیاری را پشتیبانی کرده و چندین پارک سرگرمی با مضمون لگو راه اندازی کرده است.در ادامه با ۱۲ حقیقت در مورد گروه لگو آشنا می‌شویم.

لگو خط تولید نوع اسباب بازی بود که در سال 1949 در شهر بیلون دانمارک راه اندازی شد. این کلمه در زبان دانمارکی، مخفف عبارت Leg Godt به معنی” خوب بازی کن” است.

جالب این جا است که در زبان لاتین،این کلمه یعنی” در کنار هم قرار می‌دهیم ” در زبان ایتالیایی هم با همین مفهوم و البته اندکی متفاوت‌تر معنا می‌شود.

ایتالیایی، برای گفتن” به هم متصل می‌کنم” از کلمه lego استفاده می‌کنند.

ولی حالا همه با شنیدن کلمه لگو یاد آجرهای رنگی کوچکی می‌افتند که از جنس پلاستیک و کائوچو هستند.می‌توان آن‌ها را به هم متصل کرد و هزارتا چیز جالب ساخت.

لگو یعنی همین و خیلی از افراد،حتی به معنی و فلسفه‌ی نام‌گذاری‌اش حتی یک دفعه هم فکر نکرده‌اند.

هرچه آجرها ریزتر باشند، حجم نهایی ساخته شده ظریف‌تر و زیباتر خواهد بود.

شرکت لگو، در هر ثانیه، ۱۰۰۰۰ قطعه می‌سازد؛ و به‌طور سالانه، ۳۶۰ میلیارد قطعه درست می‌کند. این شرکت در ایام تعطیلات سال نو (کریسمس)، در هر ۲۸ ثانیه یک آدمک لگویی بابانوئل را به فروش می‌رساند.

بازی لگو چیست؟

لگو یک اسباب بازی فکری است که بصورت قطعات پلاستیکی در اندازه و اشکال مختلف ساخته شده است. کودک بایستی بتواند این قطعات پلاستیکی را به هم متصل کرده و با توجه به خلاقیت خود اشکال مختلفی را بسازد. قطعات لگو به راحتی به یکدیگر  متصل شده و به راحتی نیز جدا می شوند.

 چرا کودکان می توانند ساعت ها با بازی لگو سرگرم شوند؟ از آن جایی که ذهن کودکان منبع بی پایانی از ایده های ذهنی است، بازی لگو می تواند برای آنها بسیار جذاب و سرگرم کننده باشد. چرا که کودک می تواند هر آنچه را که در ذهن خود تخیل می کند را در این بازی پیاده کند. کودکان عادت دارند برای بازی ها خود ابتدا یک سناریو تعریف کنند. اگر اسباب بازی آنها لگو باشد، با توجه به داستان بازی خود می توانند اشیا، آدمک ها و هرآنچه را که برای بازی خود به آن نیاز دارند را با استفاده از قطعات لگو خلق کنند.

همین خصوصیت باعث می شود تا لگو دارای فواید و مزیت های ویژه ای نسبت به اسباب بازی های دیگر باشد. در واقع لگو یک بازی جامع و کامل برای کودک است.

لگو و رباتیک: کارخانه لگو در سال‌های گذشته با همکاری دانشگاه IMT سری روبات‌هایی را با نام mindstorms ساختند این سری روبات‌ها شامل قطعات، سنسورها و قسمتی مانند مغز روبات هستند که به دانش آموزان و علاقه مندان به عرصه رباتیک می‌توانند هر روبات به هر شکلی بسازند و آن را برنامه‌نویسی کنند. امروزه در دنیا بنیاد wro(world robot olampiad) هرساله مسابقاتی بین دانش آموزان و دانشجویان برگزار می‌کند. این مسابقات جزو بزرگترین مسابقات رباتیک به‌شمار می‌روند.

آشنایی با لگو کلاسیک

اگر شما هم کسی هستید که به دنبال سرگرمی همراه با یادگیری و خلاقیت است، حتماً تابه‌حال بازی با لگو را تجربه کرده‌اید. لگو کلاسیک در دسته‌ی اسباب‌بازی‌ها قرار می‌گیرد با این تفاوت که تنها برای ایجاد سرگرمی و گذران وقت طراحی نشده است و از طرفی هیچ‌گونه محدودیت سنی ندارد. جالب است بدانید، این بازی فکری می‌تواند سبب بهبود مهارت‌هایی چون مهارت‌های حرکتی، پرورش قوه‌ی تخیل، ایجاد ذهن خلاق، شکل‌گیری مهارت حل مسئله و توانایی ایجاد ارتباط اجتماعی و انجام کار گروهی شود.

بله! تنها با کمی کسب آگاهی درباره‌ی این بازی به مزیت‌های آن پی خواهید برد. در این جا سعی داریم دانش شما را درباره‌ی لگو کلاسیک بالا برده و به شما کمک کنیم تا با دانستن مزایای این بازی، تنها به‌عنوان سرگرمی به آن نگاه نکنید.

لگو خانه سازی

لگو خانه سازی یا لگو کلاسیک از محبوب ترین لگوهای موجود در بازار هستند که از 3 تا 99 سال را سرگرم می کنند و افراد می توانند هر آنچه در ذهن خود دارند با استفاده از قطعات لگو خانه سازی، در دنیای واقعی خلق کنند.

 تاریخچه لگو؛ و از کجا آمد لگو؟

کارخانه لگو پیش از آنکه کارخانه تولید اسباب بازی باشد، یک کارگاه کوچک نجاری بود که در سال ۱۹۱۶ فعالیت حرفه‌ای خود را با تولید مبلمان و لوازم منزل آغاز کرده بود. با شروع جنگ و بحران های اقتصادی در دهه ۲۰ میلادی  صاحب کارگاه یعنی اوله کرک کریستیانسن برای پایداری تجارت خود ناچار به تولید نسخه مینیاتوری تولیدات خود شد.

تا اینکه در دهه ۵۰ میلادی لگو جدیدترین محصول خود یعنی آجرهای خانه سازی را به بازار عرضه کرد. وجه تمایز آجرهای لگو نسبت به اسباب بازی مشابه خود در آن زمان داشتن برجستگی های معروف بر روی آجرها بود که باعث می شد تا این آجرها در یکدیگر قفل شده و به راحتی از هم باز شوند. از آنجائیکه این دهه به دلیل اتمام جنگ دوره سازندگی بود، به دلیل حجم زیاد واردات پلاستیک به کشور این برند توانست به خوبی پیشرفت کند. 

ما بعد از کلی تحقیق و پژوهش و شکافتن دل و روده‌های تاریخی لگو، به کلی قصه‌ی جالب رسیدیم که اگه صبور باشید همه‌ش رو براتون تعریف می‌کنیم.
خب همه‌چیز از اون‌جا شروع شد که آقای اوله کرک کریتینسن یه کارگاه نجاری راه انداخت و شروع کرد به ساخت و ساز لوازم خانگی چوبی!

آقای اوله کرک یه روز صبح از خواب پا می‌شه می‌بینه همه‌چیز گرون شده! اصلا یه جوری گرون شده که دیگه نمی‌شه رفت تیر و تخته خرید و وسایل خونه ساخت. بعد برای این‌که مدل‌های لوازم خونه یادش نره، شروع می‌کنه به ساختن وسایل چوبی خیلی خیلی خیلی کوچولو تا بتونه روی طراحی محصولاتش کار کنه!
اما حدس بزنید چی شد؟ یه روزی آقای اوله وقتی به این وسایل کوچولو موچولوی چوبی نگاه می‌کرد یهو دلش قیلی ویلی رفت و خطاب به خودش گفت: اولی! بابا تو دیگه کی هستی؟ این کوچولوهای چوبی چه باحالن! چه تو دل برو و جذابن!

و همون‌جا بود که یه جرقه‌ی بزرگ توی ذهن آقای اولی زده شد! از اون روز به بعد آقای اولی شروع کرد به ساختن اسباب‌بازی‌های کوچولو موچولوی چوبی!
اما این اسباب‌بازی‌های چوبی کی اسم‌دار شدن؟ و کی تبدیل شدن به این آجرهای پلاستیکی رنگارنگ؟ (راستی گفتیم اسباب بازی چوبی یادمون افتاد یه مقاله توی وبلاگ زینگو داریم درباره دومینوها، بریم این مقاله رو هم بخونیم بیایم!)

از چوب به پلاستیک، آجر به آجر! رنگ به رنگ

اول از همه این‌که اوله به کمک تیمش اسم اسباب‌بازی‌هاشون رو گذاشتن Lego! حالا Lego یعنی چی؟ Lego خلاصه‌ی عبارت leg Godt به معنی خوب بازی کردنه! البته معنی دیگه‌ش توی زبان لاتین می‌شه جفت کردن یا مونتاژ کردن!(همون ترکیب کردن خودمون)… 

خلاصه بعد از انتخاب اسم، اوله تصمیم گرفت آجرهای لگو رو از پلاستیک بسازه. اولش مردم از لگوهای پلاستیکی استقبال نکردن اون‌ها طرفدار اسباب‌بازی‌های چوبی و فلزی بودن اما بالاخره رنگ‌های شاد آجرهای پلاستیکی دل همه رو به دست آورد.

لگو نام تجاری این بازی سازه‌ای است که اولین بار توسط گروه لگو در دانمارک تولید شد. همان‌طور که می‌دانید، حتی با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و ظهور بازی‌های دیجیتال، هنوز هم لگو طرف‌داران بسیاری در سراسر جهان دارد و از محبوب‌ترین بازی‌ها بین کودکان و بزرگسالان است. سالانه مسابقات جهانی لگو بین نوجوانان و جوانان در سراسر جهان برگزار می‌شود که جزء بزرگ‌ترین و پرطرف‌دارترین مسابقات رباتیک می‌باشد.

دلایل محبوبیت لگو

  1. شرکت لگو در هر ثانیه ۱۰۰۰۰ قطعه می‌سازد!
  2. لگو بزرگ‌ترین شرکت اسباب‌بازی سازی در دنیا است و رتبه‌ی ۸۶ را بین ۱۰۰ تا برند با ارزش جهان را دارد!
  3. تحقیقات نشان داده است مردم ۵ میلیارد ساعت در سال را صرف بازی با قطعات آن می‌کنند.
  4. قطعات آن با دقت خیلی زیاد ساخته می‌شود.
  5. لگو اولین اسباب‌بازی کشور آلمان است و قبل آن آلمانی‌ها اسباب‌بازی دیگری نداشتند!  

محتویات بسته‌ی لگو کلاسیک

در سری لگو کلاسیک یا لگو خونه سازی ، طیف وسیعی از بلوک‌ها با رنگین کمانی از رنگ‌ها را در اختیار خواهید داشت. سری لگو کلاسیک، معمولاً شامل بلوک‌های بسیار متنوعی چون در، پنجره، چرخ و حتی چشم می‌باشد. هرآنچه برای ساخت خانه، ماشین، حیوان، ربات و غیره نیاز دارید را می‌توانید در سری لگوی کلاسیک پیدا کنید. یک سری کامل لگو کلاسیک معمولاً از 76 قطعه بلوک یا بیشتر تشکیل شده است. شما می‌توانید با ترکیب بلوک‌ها و استفاده از خلاقیت خود، هر مدلی را بسازید. یا از مدل‌های پیشنهادی در دفترچه‌ی راهنما استفاده کنید. تنها به کمی تصویر ذهنی و تخیل نیاز دارید.

اسباب بازی لگو چیست؟

اسباب بازی لگو این روزها در میان کودکان محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. حتما شما هم تبلیغات آن را در تلویزیون و یا فضای های مجازی بسیار دیده اید. البته این بازی تنها مختص کودکان نیست. گاها بزرگسالان نیز از سرگرم شدن با آن لذت می برند.

اسباب بازی لگو

واژه lego از عبارت leg godt گرفته شده است. این عبارت در زبان دانمارکی به معنای خوب بازی کردن و خوب جفت کردن است. لگو در واقع نام تجاری نوعی اسباب بازی است که توسط کمپانی با همین نام در شهر بیلوند دانمارک تولید می شود. این اسباب بازی از قطعات کوچک و رنگی از جنس کائوچو یا پلاستیک تشکیل شده است که با متصل شدن به یکدیگر می توان اجسام گوناگونی را از آن خلق کرد. به این قطعات اصطلاحاً آجرهای لگو گفته می شود.

لگو در واقع نوعی اسباب بازی خانه سازی است و حتماً شما هم در دوران کودکی تجربه بازی کردن با آن را دارید. اما چیزی که اسباب بازی های لگو را از سایر اسباب بازی های مشابه خود متمایز می کند، داشتن تم های کارتونی، تعداد زیاد قطعات، کیفیت قطعات، تنوع در مدل و ساختار، طراحی حرفه ای متناسب با سن کودکان و ارائه عروسک های ویژه و اختصاصی لگو همراه آن است.

میدونید لگو چیست؟ بساز، حالا به آن چیزی که ساخته‌ای خوب نگاه کن و بعد، وقتی که خلاقیتت به جوش می‌آید و تصور می‌کنی که چیز بهتری می‌توانی از دل قطعاتش بیرون بیاوری آن را خراب کن!

همه‌ی ما در کودکی بارها و بارها این کار را تکرار کرده‌ایم؛ بدون آنکه بدانیم که مهارت‌های جدیدی دارند در درون ما رشد می‌کنند و شکوفا می‌شوند.

داریم درباره لگوها صحبت می‌کنیم. این اسباب بازی فکری کودکان که ساده و خارق‌العاده است. اسباب‌بازی‌هایی که سال‌ها بوده‌اند، هستند و خواهند بود.

اسباب بازی لگو

ویژگی های اسباب بازی لگو

این اسباب بازی بسیار حرفه ای و با پیشرفته ترین تکنولوژی روز ساخته شده است. به گونه ای که اگر دو قطعه ازآجرهای خانه سازی آن را که با فاصله ده سال از هم ساخته شده اند را به یکدیگر متصل کنید، به راحتی در هم قفل شده و جدا می شود. نوآوری های مختلف، استفاده از رنگ های سرزنده، داشتن آزادی عمل و رشد خلاقیت از عواملی هستند که باعث شده است تا لگو به کمد اسباب بازی هر کودکی راه پیدا کند.

محبوبیت این برند تا جایی فرا رفته است که امروزه هنرمندان نیز به خلق آثار هنری با استفاده از این سازه های کوچک می پردازند. همچنین این برند نیز علاوه بر سازه های لگو به ساخت انیمیشن و پارک تفریحی، تولید لباس کودک، کتاب و مجله نیز پرداخته است. بازی کردن با لگو محدودیت سنی ندارد و انواع مختلف آن ویژه رده سنی یک تا بالاتر از ۱۲ سال تولید می شود.

اسباب بازی لگو

قطعات تشکیل دهنده اسباب بازی لگو چیست؟

همانطور که گفته شد، این بازی فکری از اجرهای کوچکی تشکیل شده که دارای رنگ‌های متنوع و شاد هستند.علاوه بر این آجرها، آدمک‌ها و اشکال مختلفی نیز وجود دارند که می‌توان آنها را در کنار سازه‌هایی که ایجاد کرده‌اید استفاده کنید.به این آدمک‌های جذاب و بامزه مینی فیگور گفته می‌شود.این مینی فیگورها شخصیت‌های مختلفی دارند و به همین خاطر،بسیار برای کودکان جذاب‌ و الهام‌بخش‌اند.یکی از کمپین‌های شرکت لگو این بود: آینده را بساز. هدف از این تبلیغ این بود که نشان بدهد کودکان با استفاده از آجرها و مینی فیگورهای لگو، آمادگی برای ساختن آینده و ظاهر شدن در شغل‌های مختلف اجتماعی را کسب می‌کنند؛ واقعا هم منطقی است.لگو شرایطی را ایجاد می‌کند که کودکان بتوانند، پا به دنیای تخیلاتشان بگذارند و حسابی در آن غرق شوند. کودکان وقتی که با لگوها بازی می‌کنند، هیچ محدودیتی برای ساخت هیچ چیزی ندارند. این نقطه‌‎ی قوتی است که کمتر در سایر سبک‌های اسباب‌بازی دیده می‌شود.

بازی لگو-

انواع لگو

امروزه شرکت‌ها و کارخانه‌های بسیاری هستند که اسباب‌بازی‌هایی شبیه به لگو می‌سازند.از این نظر می‌توان لگوها را به دو نوع اورجینال و فیک تقسیم بندی کرد.

لگوهای چینی بسیار زیاداند و بعضا بسیار به لگوهای اورجینال شبیه‌اند.ولی از لحاظ کیفی نمی‌توانند با نوع لگوی اصل دانمارکی رقابت کنند.

از لحاظ سبک هم می‌توان لگوها را تقسیم‌بندی کرد. انواع لگو از لحاظ سبک :

  • لگو کلاسیک
  • لگو ژوراسیک جهانی
  • لگو هری پاتر
  • لگو کارشناس خالق
  • لگو دیزنی
  • لگو معماری

از این لحاظ لگوها واقعا متنوع‌اند. نمونه‌های مختلفی از لگوها با داستان‌هایی جذاب و متنوع وجود دارند که می‌توانید با توجه به سلیقه و سن خودتان یا کودکان آنها را تهیه کنید.

لگو

کیفیت ساخت و جنس قطعات لگو

یکی از مزیت‌های این اسباب‌بازی این است که پس از اتصال و ساخت یک ایده، می‌توان آن را به‌آسانی جدا کرد و بارها و بارها از نو ساخت، بدون آنکه قطعات آن خراب شود. زیرا جنس کلیه‌ی بلوک‌ها، از کائوچو یا پلاستیک فشرده‌ی مرغوب می‌باشد.

نکته بعدی در خصوص خرید این اسباب بازی توجه به کیفیت ساخت قطعات می باشد. 

برای ساخت قطعات این اسباب بازی از متریال هایی نظیر: کائوچو و یا پلاستیک های فشرده استفاده می کنند که هر دو از دوام و استحکام بالایی برخوردار هستند و دارای قدرت انعطاف پذیری زیادی هستند.

لگوی هری پاتر

قیمت لگو

قیمت لگو با توجه به فاکتورهای مختلفی مثل نام شرکت سازنده،تعداد و کیفیت قطعات،نوع آن،شرایط سنی تعیین می شود.شما می توانید با کمی گشت و گذار در اسباب بازی های سراسر کشورمان با قیمت های مختلفی از این اسباب بازی های مهیج و دوست داشتنی مواجه شوید و متناسب با میزان بودجه خود یکی از انواع و اقسام آن ها را خریدارینمایید.لگوی کلاسیک

همه چیز در مورد لگو


راز لگوبازی ؛ این خانه‌های رنگی‌رنگی

 لگو همون آجرهای پلاستیکی و رنگارنگیه که هرچی دلمون بخواد می‌تونیم باهاش بسازیم و چون در اکثر مواقع باهاش خونه و برج می‎سازیم، اسمشو گذاشتیم خونه‌سازی! در واقع این اسم رو خودمون اختراع کردیم، چون اسم اصلی این اسباب‌بازی جذاب، لگوئه! 

لگوهای مقاوم ؛ چرا لگوها مقاوم اند؟

لگوها از یه نوع پلاستیک خاص و غیر سمی ساخته می‌شن و در برابر باد و بارون و حرارت و گرما و ضربه به شدت مقاومند! رنگ لگوها به‌راحتی از بین نمی‌ره. لگوها طول عمر بالایی دارن.

چرا انقدر لگوها پرطرفدار و محبوبند؟

هربار پرسیدین لگو چیست بدانید و آگاه باشید که لگو محبوب قلب‌هاست. چون رنگی رنگی و جذابه! هیچ‌وقت قدیمی نمی‌شه و هیچ‌وقت از بازی کردن باهاش سیر نمی‌شی!
آجرهای لگو اولین نقطه برای شروع ساخت و سازن! ساختن همیشه به آدم‌ها حس خوبی می‌ده. احتمالاً شرکت لگو قصد داشته به ما نشون بده که گاهی با چند تا چیز ساده مثل آجرهای لگو می‌شه کلی چیز جذاب و خفن درست کرد و لذت برد.

وقتی لگوها دل بزرگ‌ترها رو هم می‌برن
شرکت لگو برای این‌که طرفدارهای بزرگسالش رو هم راضی کنه، لگوهایی با تم سینمایی تولید کرد. جوری که بزرگترها هم بتونن با استفاده از لگو، فضای فیلم‌های جنگ ستارگان، بتمن و ایندیاجونز رو بازسازی کنن و حسابی لذت ببرن!

کلام آخر

بازی کردن با لگو فایده‌های بسیاری دارد. بچه ها را خسته نمی‌کند و ساعت‌ها می‌تواند سر آنها را به خودش گرم کند. به علاوه، از آنجایی که یک بازی مناسب تمام سنین است، بازی مناسبی برای وقتی است که می‌خواهید با بچه ها وقت بگذرانید.