کاربرد فیجت چیست؟

کاربرد فیجتهای مشابه در ایجاد یک نوع آرامش و رسیدن به آن با حرکت و تعامل با آن وسیله است. محققان میگویند این فیجتها به بچه ها هم کمک میکند تا مسایل اضطرابی خود را با بازی کردن با یک وسیله بدون از دست رفتن تمرکز خود کاهش دهند. اما بسیاری از روانشناسان هم مخالف اسپینر فیجت هستند و تاثیر آن را بر روی ADHD یا attention deficit hyperactivity disorder رد کرده اند.

فیجت متفاوت

فیجت کیوب که درای دکمه ها و چرخدنده ها و جو استیک هستند پف باعث می شود استرس از دستان خارج گردد و در حین کار کردن نیازی به نگاه کردن آن نیست و میتواند در مدارس مورد استفاده قرار بگیرد و کمتر حواس را پرت کند.

توپ ضد استرس هم یکی از فیجت های متفاوت است که با فشردن آن هیجان تخلیه می گردد.

فواید فیجت ضد استرس

فیجت توپ ضد استرس طرح چریکی Camouflage Fidget Cube یک ابزار آرامش دهنده است که با نام های مکعب آرامش، مکعب ضد استرس و مکعب بی قراری نیز شناخته می شود. ابزارهای تعبیه شده در این فیجت کیوب حرفه ای عبارتند از: کلید دو حالته، چندین دکمه فشار با صداهای متفاوت، یک اهرمک، چندین چرخ دنده، یک صفحه چرخان یا اسپینر دستی و یک گوی یا ساچمه لغزان.

در زمان کار با ابزارهای فیجت کیوب با مشغول شدن ذهن فرد، ایجاد آرامش درونی و تمرکز اعصاب رخ می دهد. جالب ترین قسمت کیوب یکی از وجه های آن است که مشابه سنگ های آرامش دهنده (Worry Stone) طراحی شده و حسی مشابه همان سنگ ها را به فرد میدهد. این محصول دارای رنگ بندی متنوع بوده و به صورت تصادفی ارسال می گردد.

images 2

از فواید توپ ضد استرس:

  •  از بین بردن تنش: هنگامی که توپ را فشار می دهید، عضلات در بازو و مچ دست خود را وقتی سفت می کنید و سپس  رها می کنید، این عضلات شل شده، و تنش را از بین می برد.
  •  تحریک اعصاب: دست اعصاب بسیاری دارد، که برخی از آنها به مغز متصل شده است. هنگامی که  توپ را فشار می دهید، اعصاب دست تحریک یافته، در نتیجه بخش هایی از مغز شما را تحریک می کند. این می تواند در مغز اندورفین ایجاد کرده و با استرس، مبارزه کرده خلق و خو را بهبود داده و  با درد مبارزه میکند.

توپ ضد استرس

بعضی از انواع فیجت به شکل یک توپ طراحی شده است. این اسباب بازی، نرم و کوچک است و از اشکال متنوعی بهره مند شده است. به طور معمول، قطر این اسباب بازی از هفت سانتیمتر بیشتر نمی‌شود. این عامل سبب می‌شود تا به راحتی در یک دست جا بگیرد. شیوه بازی کردن با این ابزار بازی بدین ترتیب است که کودک شما می‌تواند این نوع از فیجت را در بین انگشتان خود قرار دهد و آن را فشار دهد. از این وسیله برای تخلیه عصبی کودک استفاده می‌شود. حتی می‌توان از این اسباب بازی در جهت تقویت عضلات دستان کودک استفاده کرد و به تمرینات ورزشی برای کودک نیز اقدام نمود.

این اثباب بازی های جالب برای بزرگسالان در همه رده های سنی کاربرد دارد. روانشناسان بسیاری در دنیا معتقدند این گونه وسایل سرگرمی (فیجت) برای تمرکز و کاهش اضطراب و فشار عصبی (استرس) مفید میباشد.


نتیجه : 

کارایی فیجت ها چیست؟ همانطور که گفتیم ایجاد تمرکز در کلاسهای درس مورد اثبات قرار نگرفته و بعضی از معلمان کشورهای مختلف با اسپینرها در کلاس درس مشکل دارند. و بیان می دارند که حرکت اسپینر نگاه چشم و حرکت دست را می طلبد و این باعث انحراف تمرکز از درس می گردد. اما درمورد توپ ضد استرس (مش بال) در بچه های کلاس ششم یک مدرسه در آمریکا متوجه شدند این توپ به توجه توانایی در نوشتن و تعامل و همکاری را بهبود می بخشد. در طول زندگی لحظه هایی هستند که باید از حرکت ایستاد و گذاشت دیگران بچرخند همانطور که یک اسپینر میچرخد !

به هرحال ما همواره دنبال وسایل سرگرمی در اطراف خودمان میگردیم چه بهتر که به جای زل زدن به مانیتور لختی با چرخاندن و یا حرکت قطعه ای چوب آرامش به رویاهایمان فکر کنیم ….