به یاد داشته باشید که کودکان به صورت طبیعی کنجکاو هستند.

کودکان به طور طبیعی کنجکاو هستند. از این طریق آن ها دنیای اطراف خود را می شناسند. اگر می خواهند که به وسیله ای دست بزنند و آن را بررسی کنند، لطفا از این کار آنها جلوگیری نکنید. در عوض به آن ها کمک کنید تا آن وسیله را به درستی در دست بگیرند و یا به آن ها توضیح دهید که فقط می توانند به آن وسیله نگاه کنند و نمی توانند به آن دست بزنند. می توانید به این ترتیب به کودک خود توضیح دهید که “این وسیله شکستنی است، پس بیا با هم به آن نگاه کنیم.” حتی اگر آن وسیله قابل خریدن هم نباشد، بهتر است در شور و شوق و علاقه کودک سهیم شویم.

خرید کردن همراه با کودکان خردسال

خرید رفتن همراه با خردسالان بسیار آسان تر خواهد بود به شرط اینکه این کار بعد از زمان تغذیه و استراحت آن ها باشد. کودکان به خاطر هوای خشکی که در فروشگاه ها وجود دارد، ممکن است آب بدن خود را از دست بدهند، به همین خاطر والدین باید همواره آنها را زیر نظر داشته باشند و در زمان استراحت به آن ها آب میوه بدهند.
خردسالان همیشه وقتی که در آغوش گرفته می شوند، خوشحال تر هستند. در این موارد کیف های حمل کودک که والدین می توانند به دوش بیندازند مطمئن تر و بهتر از محلی است که در سبد های مواد غذایی برای کودکان در نظر گرفته شده است. یک اسباب بازی کوچک می تواند جای خالی توجه والدین را بگیرد اما سعی کنید هر چه بیشتر با کلمات محبت آمیز، ارتباط چشمی و در آغوش گرفتن، توجه او را جلب کنید.

خرید کردن همراه با بچه های نو پا

خرید کردن همراه با بچه های نو پا می تواند تجربه ای به مراتب لذت بخش تر هم برای والدین و هم برای کودک باشد زیرا در این مرحله والدین می توانند کودک خود را در انتخاب برخی از کالاها شریک کنند. به عنوان مثال می توان از کودک سئوال کرد که کدام یک از میوه ها به نظرش بهتر است؟ کودکان در هر سنی از اینکه بتوانند کالاهایی را به میل خود انتخاب کنند لذت می برند. بنابراین به کودک خود این اجازه را بدهید که آب میوه مورد علاقه اش را انتخاب کند و یا کتابی را که دوست دارد بخرد.
گاهی اوقات شلوغی محیط فروشگاه ها باعث ترس بچه های کوچک می شود. به همین خاطر به دوش گرفتن کودک می تواند یکی از راه های باشد که مانع ترس کودک می شود و همچنین می تواند از تجربه رایج و هراس انگیز گم شدن کودک در محل های شلوغ جلوگیری کند.

 خرید کردن به همراه بچه هاى بزرگتر

بچه های بزرگتر در صورتی که خرید برایشان جالب باشد، می توانند در خرید کردن کمک بزرگی برای والدین شان باشند. والدین می توانند تصویرهای از اجناسی که قصد خرید آن ها را دارند، تهیه نموده و به کودک بدهند تا او آن ها را در سبد خرید بگذارد و به این ترتیب در هنگام خرید به والدین خود کمک کند.

دوری کردن از شلوغی

خرید کردن قبل از نهار، هنگامی که فروشگاه ها اسباب بازی شلوغ هستند و والدین و کودکان نیز خسته و گرسنه می باشند، باعث استرس زیادی خواهد شد. سعی کنید صبح ها یا آخر هفته ها بعدازظهر برای خرید بیرون بروید و یا برنامه خرید را بعد از نهار و یا عصرها بین ساعت ۶ و ۷ ترتیب دهید. وقتی که بتوانیم از استرس ناشی از شلوغی مراکز فروش و ایستادن در صف های طولانی دوری کنیم، انرژی و خلاقیت بیشتری برای پاسخ دادن به نیازهای کودک خود داریم.

وقتی لازم است که ” نه ” بگویید.

قسمت مهم “نه” گفتن زمانی است که کودک را متوجه این موضوع سازیم که ما طرف آن ها را گرفته ایم و به خاطر خودشان با خواسته آن ها مخالفت می کنیم. حتی اگر نتوانید کودک را در آن هنگام راضی نمایید، به یاد داشته باشید که لبخند زدن و در آغوش گرفتن همیشه بهترین روش برای راضی کردن کودک است.

 زمانی که انرژی و صبر شما تمام می شود.

اگر انرژی، صبر و حوصله شما تمام شد، سعی کنید عصبانیت و خستگی خود را به صورت مثبتی نشان دهید. برای نمونه می توانید بگویید که خسته شده اید و نیاز به یک استراحت کوتاه دارید و یا بهتر است برای چند دقیقه برای هواخوری بیرون بروید. حتی چند دقیقه هوای آزاد و به دور از شلوغی می تواند کمک بزرگی به والدین و نیز به کودکان باشد.

زمانی که انرژی و صبر کودک شما تمام می شود.

اگر بعد از اجرای مواردی که در بالا ذکر شد، کودک شما باز هم بی انرژی بود و نمی توانست به خواسته های شما عمل کند، لطفا به او احترام بگذارید و خرید را خاتمه دهید زیرا همیشه می توان خرید را به زمان دیگری موکول کرد ولی کودک را نمی توان خسته و گرسنه نگاه داشت.

به یاد داشته باشید که کودکان همواره همان طور که با آنها رفتار می شود، عمل می کنند. کودک که به او توجه می شود و برای او زمان صرف شده و با صبر و حوصله با او رفتار می شود، نسبت به کودکی که بدون هیچگونه پشتیبانی عاطفی و احساسی با شرایط استرس زا مواجه می شود، در شرایط سخت قدرت تحمل و صبر بیشتری از خود نشان می دهد.