هدف از بازی با اسباب بازی کودکانه چیست؟

کارشناسان میگویند بازی این است که کودکان چگونه یاد بگیرند، در بین چیز های دیگر تخیل، خلاقیت را کشف کنند. اسباب بازی ها یک عنصر کلیدی برای بازی هستند زیرا آنها بعنوان ابزاری برای ترویج و تسهیل فرصت های برای بازی بکار میروند. انواع مختلف اسباب بازی به کودکان کمک میکند تا مهارت های مختلفی را توسعه دهند. بعنوان مثال اسباب بازی های ساخت و ساز کمک میکنند تا به حل مسائل و مهارت های حرکتی بپردازند. عروسک ها،مجسمه ها و ست خانه بازی اسباب بازی تخیل زبان و مهارت های اجتماعی را تقویت میکنند. دوچرخه، توپ و دیگر اسباب بازی های بیرونی مهارت های حرکتی هماهنگی و تعادل را ایجاد میکنند. طراحی، نقاشی و خمیر بازی کمک به توسعه مهارت های حرکتی میکنند. همه کودکان باید این مهارت ها را یاد بگیرند و در خود پرورش دهند.از این رو هرچه بیشتر کودکان و نوجوانان فرصت ها و تجربیات بازی و در نتیجه استفاده گسترده ای از اسباب بازی را داشته باشند میتوانند مهارت های مختلفی را در خود توسعه و پرورش دهند.

اسباب بازی کودکانه ابزارهای برای بچه ها هستند که بتوانند برای یادگیری و توسعه مهارتها از آن استفاده کنند، اسباب بازی تاثیر مهمی در تفکر کودکان دارد. کارشناسان متوجه شده اند که اسباب بازی که دارای تفکیک جنسیتی هستند بسیار قوی کلیشه ای رفتار دختران و پسران را رقم میزنند بطوری که اسباب بازی های که هدفشان دختران است اغلب مرکز آنها بروی اهمیت جذابیت فیزیکی و اسباب بازی های که هدفشان پسران هستند اغلب رفتار های خشونت آمیز را عادی تلقی میکنند.

کارشناسان توصیه میکنند هدف کلی این است که به کودکان بهترین فرصت را برای توسعه منافع خود، خلاقیت و مهارت های تفکری را بیابند اطمینان داشته باشید که کودک شما اگر دنبال اسباب بازی خاص جنسیتی خود نباشد رشد سالم تری خواهد داشت. هنگام انتخاب اسباب بازی برای کودک خود دنبال اسباب بازی های باشید که تجربه های بازی کردن را گسترش میدهد و نظرات غلط درباره اسباب بازی تفکیک شده را کنار بزارید.

اسباب بازی کودکانه

اسباب بازی کودکانه چیست:

اسباب بازی ها محصولات مهمی در جهان هستند و در بعضی موارد بسیار ضروری هستند. هیچ فرهنگی بدون اسباب بازی ممکن نیست ، جای که اسباب بازی وجود نباشد فرهنگی هم وجود نخواهد داشت. بچه ها اشیایی روزمره، پازل ها و اسباب بازی های مختلف را دوستان و دشمنان خود تصور میکنند. اسباب بازی میتوانند مورد توجه و تفریح انفرادی و یا اغلب اوقات مرز های تعادل اجتماعی باشند حتی علاوه بر انسان ها، حیوانات نیز با اسباب بازی بازی میکنند.

در طول قرن گذشته اسباب بازی به یک صنعت عظیم تبدیل شده اند. در قسمت فرهنگی بورس تحصیلی و گاهی اوقات ابزار تحقیقی روانشناسان هستند. اسباب بازی ها روزانه با هدف های مختلف خریداری میشوند که خیلی از آنها بیشتر از  یک بازی ساده مورد توجه قرار میگیرند. همین طوری که محقق و نویسند بریان در کتاب خود که راجع به اسباب بازی است میگوید: اسباب بازی به معنی های مختلفی برای بسیاری از افراد مورد استفاده قرار میگیرند هنگامی که این معانی در برابر یکدیگر قرار می گیرند اختلافات جالب ایجاد میشود بعنوان مثال عروسک، تفنگ، صلح جو انتقام جو .

اسباب بازی در حین آموزش هنجار های اجتماعی کودکان را سرگرم میکند و وارد دنیای فانتزی میکنند. آنها خود را جای والدین خود قرار میدهند و رویاپردازی میکنند بدلیل اینکه اسباب بازی سعی دارد هرج و مرج در فرهنگ را برای مصرف کننده برطرف نمایند به همین دلیل تولید کننده های عظیم منافع کودک را در الویت قرار میدهند و دانشمندان و روانشناسان علم و تجربه خود را به اسباب بازی ها انتقال میدهند.

اگر درست است که هیچ کسی دوبار در یک رودخانه گام بر نمیدارد. این هم درست است که هیچ یک از بچه ها بیش از یکبار با یک اسباب بازی بازی مشابه نمیکنند. همانطور که کودک رشد میکند بازی تغییر میکند و این تغییرات در اسباب بازی کودکانه ها نیز بوجود می آید. روانشناسان در مورد بازی، رویاپردازی و تقلید در دوران کودکی پرسشی را پیرامون سبک های سبک های بازی کودکان مطرح کرد، امروز روانشناسان  در این مسیر پرسش تحقیقات میکند و روند تکامل بازی را از بازی حرکتی تا بازی غیر نمادین به نمادین را بررسی میکند تا مراحل رشد را روشنتر کند و نشان دهد چگونه هر مرحله از بازی چه تغییراتی را ایجاد میکند.

کار تماسی بررسی تغییرات در ماهیت بازی در طول سال دوم و سوم زندگی کودک است زمانی که بازی نمادین در حال ظهور است. زمانی که کودک از بازی با خود به بازیگردان اسباب بازی از جمله صحبت کردن جای عروسک و حرکت دادن اسباب بازی میرسد. والدین بازی کودک را ارتقا میدهند بدون اینکه متوجه این تغییرات باشند.

بازی همچنین به آموزش کودکان در مورد نقش های اجتماعی کمک میکند تا بتوانند بهتر و بدتر را از هم تشخیص بدهند. وقتی یک پسر یاد میگیرد که این اسباب بازی مانند عروسک صلح جو و یا مثلا تفنگ خشونت آمیز است در مورد جامعه ای که در آن زندگی میکنند کشف های جدیدی میکند. روانشناسان میگویند این کودکان تمام موارد اجتماعی و هنجار های اجتماعی را آموزش می‌بینند هم خوب و هم بد جامعه.

اسباب بازی کودکانه

نقش ژنتیک در انتخاب اسباب بازی کودکان چیست ؟

بعضی از روانشناسان در این مورد بحث میکنند که پسران و دختران برای تنظیم نوع خاصی از بازی ها با تفاوت های هورمونی بدنشان هدایت میشوند و اجتماعی شدن آنها نقش نسبتا جزئی را دارد. یک روانشناس کودک در تگزاس مطالعات متعددی را در مورد تنظیمات اسباب بازی و بازی کردن بروی سطوح آندروژن پیش از تولد داشته است و به این نتیجه رسید که که ژن ها ترجیحات متفاوتی برای بازی دارند مثلا دختران دوست دارند بیشتر وقت خود را با عروسک بگذرانند تا کامیون اسباب بازی.

صرف نظر از ترجیحات اسباب بازی و تفکیک جنسیتی واضح است که تبلیغات اسباب بازی تاثیرات مهمی بر نحوه ایجاد هویت جنسیتی کودکان دارد. طبق مطالعات روانشناسان رشد دختران بین پنج تا هشت سال به ظاهر و آراستگی خیلی اهمیت میدهند و بخاطر همین در معرض عروسک ها مخصوصا عروسک باربی هستند برایشان حتی آراستگی بیشتر از حد واقع گرایانه اهمیت دارد.

البته پسران نیز تحت تاثیر اسباب بازی قرار دارند. پسرها بشدت تحت تاثیر جنبه های تبلیغاتی تلویزیونی هستند. اگر پسران یک تبلیغ را ببینند که فقط دختران در آن با یک اسباب بازی خاص بازی میکنند زمانی که فرصت بازی کردن دارند سعی میکنند با این اسباب بازی ها کمتر بازی کنند. اسباب بازی های دخترانه در ۱۸ تا ۴۷ ماهگی مورد قبول دختران و پسران است اما همانطور که کودکان رشد میکنند کلیشه های جنسیتی آنها در مورد اسباب بازی قوی تر میشود بخصوص پسران بطور فزاینده ای بیشتر از بازی با اسباب بازی دخترانه اجتناب میکنند که احتمالا بخاطر ترس از عواقب اجتماعی همتایان خود است.